söndag 11 januari 2009

Varför nytt liv?

Det finns ett enkelt svar på den frågan, och det är att jag inte trivs med hur mina kost-och motionsvanor tidigare varit. Dessa har dessutom bidragit till en besvärande övervikt. Därför vill jag förändra mitt liv till det bättre! Förhoppningvis kommer denna förändring leda till att jag mår bättre, trivs bättre både i min kropp och i mina val vad gäller kost- och motion! Redan efter den här första veckan känns det så mycket bättre, för det känns som att jag investerar i mig själv och i framtiden. För jag tror starkt på att med bra mat och mycket motion, kommer livet bli så mycket bättre och längre!

Vad jag nu efter 1 termin på sjuksköterskeprogrammet också lärt mig, är så himla mycket om kroppen och hur den påverkas av vad vi äter och hur mycket vi rör oss. Det är klart att man inte ska behöva ha läst 1 termin på ssk för att förstå det, men genom att jag läst så mycket om människokroppen nu, så förstår jag verkligen hur mycket värt det är att jag gör den här förändringen nu! För jag vill ju min kropps bästa! Jag tror också mycket på att hur man lever som ung, kommer påverka hur ens kropp blir som gammal. Visst kan man inte förhindra alla sjukdomar med hjälp av kost och motion, men jag tror att riskerna kan sjunka avsevärt om man tillför kroppen massa nyttigheter och rör på den, för det är ju det den är till för!

Genom att ha skrivit av mig detta nu, har jag ännu en gång övertygat mig själv om varför jag går den här vägen till mitt nya liv. :)

Inga kommentarer: