måndag 20 oktober 2008

Min vikthistoria

Jag har så långt jag kan minnas alltid varit lite mullig. Jag har aldrig direkt varit jätteöverviktig, men en bulle på magen har alltid funnits där. Så långt jag kan minnas har jag även känt mig tjock och tyckt att jag varit det. Jag har ett minne från när jag var i alla fall under tio år, då jag ligger på sängen och klämmer på min mage och tycker den är för stor. Egentligen har jag väl rent fysiskt aldrig haft något problem med min lilla övervikt, men mentalt har det påverkat mig jättemycket. Och detta började alltså redan i min barndom...

Mitt största problem är nog egentligen inte magen, utan min syn på mig själv, min självkänsla som är låg. Jag har aldrig riktigt accepterat mig själv. Min målsättning med den här bloggen är att lära mig att tycka om mig själv, eller iallafall att acceptera mig själv. Nu är det inte så att jag går omkring och hatar mig själv, men det händer ganska ofta att jag tänker negativa tankar om mig själv... och detta beror tyvärr mycket på att jag känner mig så tjock.

Jag tror att om jag mår bättre, som jag definitivt kommer att göra om jag lägger om min kost och börjar motionera, så kommer min självkänsla att stärkas. Ett fokus kommer även ligga på de kilon jag lyckas tappa, eftersom att jag trots allt är lite överviktig i detta nu. Min målsättning är att redovisa vad jag ätit varje dag samt den träning jag utfört.

Jag hoppas ni är några som vill följa med på min resa mot mitt nya liv!

1 kommentar:

Asplövspuls sa...

hej! tack för din kommentar, blev glad!
och vad spännande att du ska starta en blogg.

alltså jag tror starkt på att självkänsla+bra kost och motion hänger ihop. när man tränar frigörs ju endorfiner=man mår bättre. och när man äter bra mat mår kroppen bra och då mår man ju själv bra. bara win/win/win i all oändlighet situation hela tiden! heja dig, hoppas att du kommer nå dina mål!